پژواک

سیاسی

پژواک

سیاسی

متن مصاحبه ناصر حجازی با خبر ورزشی

 
مى‌دانستیم‌ پیروزى‌ مقابل‌ استقلال‌ اهواز به‌ عنوان‌ اولین‌ بازى‌ در شروعى‌ دوباره‌ با استقلال‌ براى‌ ناصرحجازى‌ مهمتر و شیرین‌تر از آخرین‌ عنوانى‌ است‌ که‌ با این‌ تیم‌ کسب‌ کرده، حتى‌ شیرین‌تر از قهرمانى‌ لیگ‌ 76!
ناصر حجازى‌ برخلاف‌ آنچه‌ برخى‌ها مى‌گویند و مى‌پندارند، انسانى‌ عاطفى‌ و احساسى‌ است‌ و این‌ را افرادى‌ که‌ مورد اعتمادش‌ هستند، مى‌دانند. دیروز ساعتى‌ با او گپ‌ زدیم؛ گپى‌ خودمانى‌ که‌ مسلماً‌ حجازى‌ در چند بخش، جوابهایش‌ براى‌ چاپ‌ نبود کمااینکه‌ اکثر مواقع‌ حرفهاى‌ خودمانى‌ او را نمى‌نویسیم‌ و همین‌ رابطه، اعتمادى‌ میان‌ ما ایجاد کرده‌ اما خود ناصرخان‌ مى‌داند از پیروزى‌ او در بازگشت‌ به‌ استقلال‌ خوشحالیم‌ پس‌ بدون‌ هماهنگی! همه‌ حرفهایش‌ را مى‌نویسیم. حرفهاى‌ مردى‌ که‌ جزو مفاخر فوتبال‌ ایران‌ است‌ و دوستداران‌ بسیارى‌ دارد.
ناصرخان، از شب‌ قبل‌ از بازى‌ صحبت‌ کنیم. چه‌ احساسى‌ داشتید؟
شب‌ خاصى‌ بود. پس‌ از سالها دورى‌ از نیمکت‌ استقلال، قرار بود تیم‌ را هدایت‌ کنم‌ و به‌ مسائل‌ مختلف‌ فکر مى‌کردم. مى‌دانستم‌ براى‌ خیلى‌ها مهم‌ است‌ که‌ تیم‌ حجازى‌ برنده‌ شود و در غیر این‌ صورت‌ حاشیه‌هاى‌ زیادى‌ درست‌ مى‌شود و شرایط‌ سخت‌ خواهد شد.
استرس‌ داشتید؟
همه‌ مربیان‌ براى‌ اکثر بازیهایشان‌ استرس‌ پیدا مى‌کنند که‌ امرى‌ طبیعى‌ است.
در حالى‌ که‌ شما را مربى‌ سخت‌گیرى‌ مى‌دانند اما خیلى‌ به‌ بازیکنان‌ اهمیت‌ و آزادى‌ عمل‌ مى‌دهید. به‌ عنوان‌ مثال‌ اکثر شاگردانتان‌ را با پسوند «آقا» صدا مى‌زنید یا اجازه‌ ندادید موبایل‌هایشان‌ جمع‌آورى‌ شود.
ایرادى‌ دارد؟
اینجورى‌ بدعادت‌ نمى‌شوند؟! مى‌دانید که‌ متأ‌سفانه‌ فرهنگ‌ حرفه‌اى‌ نزد بسیارى‌ از فوتبالیستها پائین‌ است.
نیازى‌ به‌ این‌ نیست‌ که‌ بگویم‌ مرا مى‌شناسند. براى‌ شخص‌ من‌ کوچکترین‌ و بزرگترین‌ بازیکن‌ استقلال‌ چه‌ به‌ لحاظ‌ سابقه‌ و چه‌ از نظر سن‌ و سال‌ «آقا» هستند و شخصیت‌ بزرگى‌ دارند. اگر خلاف‌ این‌ موضوع‌ ثابت‌ شود، ما هم‌ دقیقاً‌ تغییر موضع‌ مى‌دهیم. بازیکنان‌ استقلال‌ یا هر تیمى‌ که‌ در آن‌ کار مى‌کنم، مورد احترام‌ من‌ هستند و اجازه‌ نمى‌دهم‌ کسى‌ به‌ آنها کوچکترین‌ توهینى‌ بکند.
راستى‌ قبل‌ از بازى‌ که‌ با شما صحبت‌ مى‌کردم، مى‌گفتید قصد دارید جبارى‌ را در نیمه‌ دوم‌ به‌ میدان‌ بفرستید. چرا تصمیمتان‌ را عوض‌ کردید؟
(مى‌خندد) گفته‌ بودم‌ دستم‌ را رو نمى‌کنم. خارج‌ از شوخى‌ باید بگویم‌ جبارى‌ را به‌ خاطر خودش‌ و جو ورزشگاه‌ در اولین‌ مسابقه‌ به‌ میدان‌ فرستادم‌ تا در روزهاى‌ جارى‌ با روحیه‌اى‌ بالا خودش‌ را به‌ مرز آمادگى‌ لازم‌ برساند.
از عملکردش‌ راضى‌ بودید؟
بله‌ و مطمئن‌ باشید به‌ زودى‌ دوباره‌ یکى‌ از بهترین‌هاى‌ ایران‌ خواهد شد. او فوتبالیست‌ بااستعدادى‌ است‌ که‌ بدشانسى‌ آورده‌ و مصدومیت‌هاى‌ سختى‌ دیده‌ است.
بیاتى‌نیا چطور بود؟
خیلى‌ خوب، زحمتکش‌ و مؤ‌ثر.
موقعى‌ که‌ عقب‌ افتادید، خیلى‌ ناراحت‌ به‌ نظر مى‌رسیدید.
خیلى‌ تحت‌ فشار بودم‌ و لحظات‌ بدى‌ را سپرى‌ مى‌کردم.
امیدى‌ داشتید که‌ نتیجه‌ برگردد؟
سواى‌ بحث‌ مسائل‌ فنی، در دل‌ به‌ خدا توکل‌ کردم‌ و از او کمک‌ خواستم. در تمام‌ سالهایى‌ که‌ از خداوند عمر گرفته‌ام، فقط‌ به‌ خودش‌ تکیه‌ کرده‌ام‌ و هیچ‌ وقت‌ دنبال‌ بنده‌هایش‌ نرفته‌ام‌ چون‌ مى‌دانم‌ آن‌ بالایى‌ مرا دوست‌ دارد. اگر برایم‌ خواست‌ که‌ رحمت‌ است‌ و اگر نخواست، حکمت‌ است.
و ناگهان‌ ورق‌ برگشت‌ و بازى‌ را بردید.
خیلى‌ خوشحال‌ شدم.
چرا براى‌ حجازى‌ که‌ به‌ بزرگترین‌ افتخارات‌ و پیروزى‌ها دست‌ یافته، حالا یک‌ پیروزى‌ در لیگ‌برتر اینقدر جذابیت‌ دارد؟
مسائل‌ بسیارى‌ وجود دارد که‌ آدم‌ نمى‌تواند آنها را به‌ زبان‌ بیاورد. در 7، 8 سال‌ اخیر خیلى‌ تحت‌ فشار بودم‌ اما وارد بازیهاى‌ ناجوانمردانه‌ نشدم‌ تا به‌ موقعیتهاى‌ بى‌ثبات‌ و موقتى‌ برسم. این‌ بازى‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ بازى‌ من‌ پس‌ از سالها دورى‌ خیلى‌ مهم‌ بود. هم‌ براى‌ خودم، هم‌ دوستدارانم‌ و هم‌ مخالفان. پیش‌ خودم‌ مى‌گفتم‌ اگر ببازم‌ مسلماً‌ حقم‌ بوده‌ که‌ این‌ همه‌ سختى‌ بکشم‌ و پیروزى‌ معناى‌ دیگرى‌ برایم‌ داشت‌ و از کشیدن‌ آن‌ مشکلات‌ در 7، 8 سال‌ اخیر به‌ خاطر پایبند بودن‌ و پایبند ماندن‌ به‌ اصول‌ و اعتقاداتم‌ لذت‌ بردم.
در عین‌ حال‌ که‌ تشویق‌ مى‌شدید، مى‌شد این‌ آمادگى‌ را نزد برخى‌ها دید تا در صورت‌ شکست‌ جو ورزشگاه‌ را علیه‌ شما تحریک‌ بکنند.
از زمان‌ فوتبالم‌ به‌ این‌ مسائل‌ توجه‌ نداشته‌ام‌ چه‌ برسد به‌ حالا! خودم‌ مى‌دانم‌ چه‌ سازماندهى‌هایى‌ صورت‌ گرفته‌ و چه‌ نقشه‌هایى‌ کشیده‌ شده‌ است‌ ولى‌ باز پیش‌ خودم‌ مى‌گویم‌ تا آن‌ بالایى‌ نخواهد هیچ‌ موج‌ و هیچ‌ تشکیلاتى‌ نمى‌تواند، خرابم‌ کند. در این‌ سالهایى‌ که‌ بیرون‌ ماندم‌ چه‌ حرفهایى‌ که‌ برایم‌ درنیاوردند، مگر اتفاقى‌ افتاد؟ بعد از این‌ هم‌ مهم‌ نیست‌ چه‌ کار بکنند. من‌ هستم‌ و کار خودم‌ را خواهم‌ کرد.
ناصرخان! بعد از بازى‌ کسى‌ در اطرافتان‌ بود که‌ ناراحت‌ به‌ نظر برسد؟
(مى‌خندد) بازیکنان‌ که‌ مثل‌ خودم‌ خوشحال‌ بودند و بیشتر از بابت‌ آنها خوشحال‌ شدم‌ که‌ این‌قدر یک‌دل‌ و باتعصب‌ هستند و امیدوارم‌ تا پایان‌ راه‌ همینطورى‌ کنار هم‌ باشیم.
بحث‌ را عوض‌ کنیم، از عملکرد تیمتان‌ با روش‌ 4-4-2 رضایت‌ دارید؟
البته‌ از تیم‌ و بچه‌ها راضى‌ هستم‌ ولى‌ با آن‌ تیمى‌ که‌ موردنظرم‌ است، خیلى‌ فاصله‌ داریم. سالها تیم‌هاى‌ ایرانى‌ 4-4-2 را به‌ فراموشى‌ سپرده‌اند و دلیلش‌ بازیکنان‌ هستند. تیمهاى‌ بزرگ‌ دنیا با این‌ روش‌ بازى‌ مى‌کنند این‌ سیستم‌ چون‌ به‌ توانایى‌ جسمی، فنى‌ و تفکرى‌ بالایى‌ نیاز دارد و بازیکنان‌ ما کمتر از اروپایى‌ها دوندگى‌ دارند، مربیان‌ و تیمها بالاجبار تغییر تفکر مى‌دهند.
شاید شما هم‌ مجبور به‌ تجدید نظر شوید؟
بله‌ امکانش‌ هست‌ و هرگاه‌ لازم‌ باشد تغییر سیستم‌ خواهیم‌ داد، اما امیدم‌ به‌ این‌ بچه‌ها زیاد است‌ و امیدوارم‌ استقلال‌ بتواند به‌ خوبى‌ 4-4-2 روز دنیا را به‌ نمایش‌ بگذارد که‌ در صورت‌ رسیدن‌ به‌ این‌ سطح‌ به‌ موفقیتهاى‌ فراکشورى‌ دست‌ خواهیم‌ یافت.
این‌ تماشاگرى‌ که‌ دوید داخل‌ زمین‌ و کلى‌ هم‌ سوژه‌ رسانه‌ها شد را مى‌شناختید؟
(مى‌خندد) من‌ از کجا بشناسم؟!
مى‌گویند از عاشقان‌ سرسخت‌ حجازى‌ بوده‌ و بابت‌ پیروزى‌ شما در بازگشت‌ به‌ استقلال‌ هیجان‌ زده‌ شده‌ است!
خیلى‌ها را بعد از بازى‌ دیدم‌ که‌ حتى‌ نمى‌توانستند جلوى‌ اشکهایشان‌ را بگیرند و از خوشحالى‌ گریه‌ مى‌کردند ولى‌ اینکه‌ بپرى‌ داخل‌ زمین‌ دردسر درست‌ مى‌کند و حرف‌ و حدیث‌ به‌وجود مى‌آورد.
فیروز کریمى‌ مى‌گفت‌ این‌ تماشاگر وقت‌کشى‌ کرد تا استقلال‌ اهواز گل‌ سوم‌ را نزند.
آقاى‌ کریمى‌ مربى‌ خوبى‌ هستند که‌ طنزهایشان‌ شیرین‌ است! و خود من‌ حرفهایشان‌ را دوست‌ دارم! من‌ خودم‌ از آن‌ تماشاگر گلایه‌ دارم‌ چون‌ بچه‌ها داشتند براى‌ به‌ ثمر رساندن‌ گل‌ چهارم‌ تلاش‌ مى‌کردند و امکان‌ داشت‌ یک‌ گل‌ دیگر بزنیم.
با داشتن‌ برهانی، بیاتى‌نیا، شفیعی، علیزاده‌ و... در حال‌ جذب‌ مجیدى‌ هستید، آیا مجیدى‌ فیکس‌ خواهد بود؟
در تیم‌ من‌ آماده‌ترین‌ها فیکس‌ هستند. فرهاد هم‌ اگر بیاید براى‌ خط‌ میانى‌ رویش‌ حساب‌ باز مى‌کنیم.
روزنامه‌اى‌ از قول‌ مجیدى‌ نوشته‌ بود به‌ شرط‌ فیکس‌ بودن‌ با استقلال‌ قرارداد مى‌بندد!
فرهاد جزو شاگردان‌ خوب، بااخلاق‌ و بامعرفت‌ من‌ است‌ و امکان‌ ندارد چنین‌ حرفى‌ زده‌ باشد، ضمن‌ اینکه‌ با خود من‌ در تماس‌ است.
در بازى‌ بعدى‌ مهمان‌ تیم‌ ملوان‌ در انزلى‌ هستید، جایى‌ که‌ اکثر تیمها مشکل‌ حاشیه‌اى‌ پیدا مى‌کنند. آن‌ بازى‌ را چطور مى‌بینید؟
مردم‌ انزلى‌ را دوست‌ دارم‌ چون‌ نسبت‌ به‌ تیمشان‌ تعصب‌ بالایى‌ دارند ولى‌ امیدوارم‌ مشکلى‌ پیش‌ نیاید و شاهد یک‌ بازى‌ زیبا از هر دو تیم‌ باشیم. باید بازى‌ مهم‌ باشد نه‌ نتیجه.
راستى‌ سریال‌ طنز «چارخونه» را که‌ به‌ فوتبال‌ ربط‌ داشت، دیدید؟
(مى‌خندد) خیلى‌ قشنگ‌ بود و کلى‌ خندیدیم.
چقدر به‌ واقعیت‌ نزدیک‌ بود؟
واقعیتهایى‌ تلخ‌ بود که‌ به‌ صورت‌ طنز به‌ نمایش‌ درآمد. متأ‌سفانه‌ در سالهاى‌ اخیر برخى‌ اهالى‌ فوتبال‌ به‌ جاى‌ تقویت‌ خود، از لحاظ‌ تفکرى‌ و توانایى‌هاى‌ فردى‌ به‌ دنبال‌ فراگرفتن‌ همین‌ اصول‌ زیرآب‌زنى‌ که‌ در چارخونه‌ دیدید رفته‌اند و نتیجه‌اش‌ را داریم‌ مى‌بینیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد